• Facebook Page: 234266819971345
  • Linked In: company/fundex-piling-group
  • Twitter: fundexgroup
  • slider-02.png
  • slider-03.png
  • slider-05.png
  • wp_20160425_15_17_49_proklein.jpg
  • wp_20160504_15_22_15_proklein.jpg
  • wp_20160513_13_03_14_proklein.jpg

Scheidingswand beschermt huidige Coentunnel

Scheidingswand beschermt huidige Coentunnel

Bij de aanleg van de Tweede Coentunnel zorgt een scheidingswand voor bescherming van de integriteit en stabiliteit van de huidige Coentunnel. De wand is aangebracht met een trillingsarme methode vanaf een ankervrije pontoncombinatie op het Noordzeekanaal.

Aanbrengen Scheidingswand

De scheidingswand is aangebracht door de firma Funderingstechnieken Verstraeten, beter bekend als funderingsspecialist Fundex. De methode is vooraf op het land getest. Uitvoering van de scheidingswand in het Noordzeekanaal had als complicatie dat de wand in het geheel onder water en 2 meter onder de kanaalbodem moest worden aangebracht. De wand bestaat uit een geboorde combiwand van stalen buispalen met een diameter van 1,5 meter, met daartussen een dubbele damwandplank.

nieuwsbericht 20110601 Om te zorgen dat de aanleg van de scheidingswand de ligging van de huidige Coentunnel niet beïnvloedde, is gekozen voor een trillingsarme uitvoeringsmethode: de palen van zo'n 20 meter lang zijn de grond in geboord. Dit voorkwam dat door hei- of trilwerk de gevoelige onderspoellaag van de huidige Coentunnel, bestaande uit losgepakt zand, te veel werd verstoord.

Coentunnel

De Coentunnel is de belangrijkste verbinding bij Amsterdam onder het Noordzeekanaal door. De tunnel vormt een 'flessenhals' tussen de gebieden ten noorden en zuiden van het kanaal. Dagelijks staan hier lange files. Om de doorstroming in de toekomst te garanderen, laat Rijkswaterstaat naast de bestaande Coentunnel een tweede Coentunnel bouwen. De tweede Coentunnel zal worden afgezonken in een gebaggerde zinksleuf naast de huidige Coentunel. Doordat de tweede Coentunnel niet meer dan 12 tot 14 naaast de huidige komt te liggen, is het noodzakelijk een beschermende wand, de scheidingswand aan te leggen tussen de huidige tunnel en de te baggeren zinksleuf. Dit om de integriteit en stabiliteit van de huidige Coentunnel tijdens de aanleg van de tweede Coentunnel te borgen. De wand dient na het baggeren van de zinksleuf stabiel te zijn en gronddicht.

[Bron: vakblad Land + Water]

Laatste nieuws

2 mei 2018
Vacatures
12 sep 2017
Uitreiking 'Zilveren heiblok' aan A. Verstraeten
04 aug 2016
Fundex in beeld - artikel Grond Weg Waterbouw
25 mei 2016
Algemene Voorwaarden 2016 en UAV 2012
18 aug 2015
Betondag 2015
30 jun 2015
FUNDEX IN HET MUSEUM

0117 457575

Brugsevaart 6
postbus 55 - 4500 AB  Oostburg
fundex.nl@fundexgroup.com
Loading...